יצירת דרך להתגבר על הקשיים

כאשר נחשב את הקשיים שעומדים בפני לומד גמרא, נוכל לחשב את הדרך הנכונה וליתן כלים נכונים לפתירת הקשיים, כמאמר החכם: הכרת הבעיה חצי פיתרון.

דף גמרא מקורי

קשיי צורת דף גמרא

צפיפות התוכן וכתיבתו ברצף, הן דברי הגמרא הן דברי רש"י שהם מהוים את הבסיס להבנת הסוגייא, וכל מרכיבי הדף.

דרך פיתרון קשיי צורת הדף בספר לימוד בערכת "הטיפוס"

חלוקת דברי הגמרא ורש"י לקטגוריות לימוד, כל קטגורייא מכילה: 1. כותרת. 2. גופן הניתן לקריאה. 3. פיסוק מהלכי הסוגייא. 4. צבע וסימון, העוזרים ללומד להתמקד ולהתמצא בדברי הגמרא וביאור רש"י. 5. הסבר ועוד מיומנויות למידה חשובות.

זכור: פירוק והפשטת הסוגייא, מאפשרת לתלמיד לרכוש מיומנויות לימוד רבות, הקשורות למהלך המשא ומתן התלמודי.

לשון התלמוד

קשיי הלשון התלמודית
  • הלשון התלמודית ברובה כתובה בארמית, הכוללת: מילים / מונחים / מושגים / ביטויים, שלא קיימים בשפה שלנו.
  • הלשון הקצרה והתמציתית של התלמוד, המצריכה הרחבה של מילים בכדי להבין את המשפט.
דרך פיתרון קשיי הלשון התלמודית בספר לימוד בערכת "הטיפוס"
  • לכל קטגורייא לימוד (סוגייא) יש: 1.ביאורי מילים. 2. מילה המשתמעת לשני פנים, מבוארת לפי הקשרה לסוגייא ולאוצר המילים היום יומי של הלומד.
  • עלון מושגים המאפשר ללומד להתמצא בכל מונחי הגמרא לפרק הנלמד, ולכל סוגייא בתלמוד.
  • ביאור הגמרא נעשה בצורה מורחבת ומדוייקת, המנחה את הלומד להתבונן בכוונת הגמרא גם כאשר לשון הגמ' קצרה.
זכור: הפיתרונות מאפשרות לתלמיד לרכוש מיומנויות למידה רבות הקשורות ללשון התלמודית, כגון: הרחבת אוצר המילים ומושגים ללמידה נכונה בכל סוגייא בש"ס, לשינון, לזכירה, ליישום ועוד.

מבנה התלמוד

קשיי המבנה התלמודי

מבנה השקלא וטריא התלמודי, מורכב משבעה מונחים בסיסיים, שכל אחד מהם כלול מכמה ביטויים במהלכי הסוגייא, הם כביכול השלטים המנחים את הלומד להגיע לייעדו, הבנת מהלכי הסוגייא.

דרך פיתרון קשיי המבנה התלמודי בספר לימוד בערכת "הטיפוס"
  • סימון בצבע לכל אחד מהמונחים בכל קטגוריית לימוד בספר ובעלון המושגים.
  • ביאור הגמרא נעשה בצורה אשר מסבירה כל מהלך לפי סדר מהלכי המשא ומתן התלמודי, הלומד לא רק שמכיר את המונח, אלא את הקשרו לנלמד בסוגייא עצמה, כולל עזר בסיכום / מסקנות / טבלאות, המסייעות לראות את כל הפרטים בתימצות ולזוכרם נכונה.
זכור: פיתרון המבנה התלמודי, הוא הלוקח את כל הפרטים שדיברנו בקשיים הקודמים, ועושה יחדיו את בנין הסוגייא מתחילתה ועד סופה, מנקודה לנקודה, עד שיש דרך מסודרת ללומד להבנת הסוגייא על כל פרטיה, רכישת כל מיומניות הלמידה בדרך בתלמודית עד הכרה ברורה בלימוד גמרא.

תרומת פירוש רש"י ללימוד הגמרא

ללא קריאה והבנת פירוש רש"י למהלך הסוגייא, כמעט ואי אפשר ללמוד גמרא.
קשיים בפירוש רש"י
  • פירוש רש"י נכתב בכתב שונה, ולא כל אחד יכול להסתדר בקריאתו.
  • רש"י בפירושו משלב מילים ומושגים בארמית, אם כך, חזרנו לקשיי הלשון והמבנה התלמודי.
  • פירוש רש"י תמציתי וקצר כדברי הגמרא, לא לכל פרט בסוגייא יש פירוש ברש"י, מכיון שרש"י סומך על בינת הלומד שכבר רכש אותם קודם.
דרך פיתרון הקשיים בפירוש רש"י בספר לימוד בערכת "הטיפוס"
  • פירוש רש"י נמצא תחת / בסמוך לדברי הגמרא בכתב עברי ובגופן גדול הקריא לכל נפש.
  • ביאורי המילים ברש"י מבוארות לעברית, כך אפשר לקרוא את הפירוש ממש כמשפט ברור לכל דבר.
  • תחת דברי רש"י נמצא הביאור בצורה המשלבת את כוונת רש"י בהבנת דברי הגמרא, גם כשאין רש"י, הביאור מאפשר הבנת מהלכי השקלא וטריא וידיעת הסוגייא על בוריה, וכן כשיש פרטים מרובים, יש טבלאות המסייעות להבנת פירוש רש"י ושייכותם למהלך סוגיית הגמרא.
זכור: קריאה והבנת פירוש רש"י פותח לנו צוהר בהבנת השקלא וטריא במהלכי הגמרא, וביאורו הוא מרכיב עיקרי באסטרטגיית למידת הגמרא, ורכישת מיומנויות בדרך לימוד הגמרא.

ספר תרגול

כל אסטרטגיית למידת הוראת הגמרא אשר רכש הלומד בפירוק והפשטת הסוגייא, כעת הרי הוא מכנס אותם בספר התרגול, המאפשר לו ליישם את כל מיומנויות הוראת התלמוד השונות והמגוונות, בשבלונת הגמרא של כל מקטע שלמד בספר הלימוד.

מהות ספר התרגול

בספר התרגול:

הלומד מבאר את שפת הארמית, מפסק את הסוגייא על פי המבנה הבסיסי של שבעת מהלכי המשא ומתן התלמודי שדברנו עליהם. קורא את הגמרא בגרסה הנכונה, מבין את כל מהלכי השקלא וטריא בסוגייא [אסטרטגיית הלמידה שרכש].

שאלות חזרה הבנויות במדרג הממקד את הלומד בתהליך ההבנה, הכוללות אופציות נרחבות של אופני ביצוע שונות, כגון: שאלות השלמה או בחירה, טבלאות השלמה, מתיחת קו ועוד.

חווית למידה

כאן מתחילה חווית התלמיד כשלומד באופן עצמאי

אשר בכל שלב יש לו את ספר הלימוד שהקנה לו את מיומנויות ואסטרטגיית לימוד הגמרא, שבו יכול להעזר ולדלג על כל מכשול בדרכו ללמידה עצמאית, ועבודתו מהווה אתגר עצום בשבילו להרים את יכולותיו השכליות והרגשיות כאחד, כלומד המבין את תלמודו ואף יודע להסבירו לאחרים באופן מלא של ידיעה ולא רק בתחושת ידיעה.

הרמת יכולת הביצוע של התלמיד ויישומה בדף הגמרא הרגיל בפרט, ובכלל את יישום אסטרטגיות / מיומנויות הוראת התלמוד בסוגיות אחרות ובמפרשים אחרים באופן עצמאי כאשר רכש.

ספר אמונת חכמים

הכולל בתוכו את התָּנָאִים והאמוראים ופוסקי ההלכה המובאים לאורך ספר הלימוד.

המסייע לתלמיד להכירם בתקופתם, בגדלותם, מסירות נפשם על התורה וסיפורים על אודות אישיותם.

לא דומה מי שמכיר את האומר למי שאינו מכירו. נשאלו הרבה תלמידים מי הוא רבי שמעון בגמרא ולא ידעו שזהו רבי שמעון בר יוחאי. מיהו רבי מאיר בגמרא ולא ידעו שזהו רבי מאיר בעל הנס. וכן ההבדלים בין רבי יהודה שבמשנה לרבי יהודה שבגמרא. ההבנה שדעת רבי יהודה (בר יחזקאל) בגמרא, שונה מדעת רבי יהודה (בר עילאי) במשנה, הכרחית להבנת משקל דבריהם בסוגיה ללא בלבול וטעות.

הכרת החכמים ודבריהם מהווה חיבור עצום של התלמיד לגמרא ומעוררת בו השראה להידמות לחכמים.

ערכת הטיפוס הוא שלך, היא מלמד צמוד לכל לומד, מה שבימינו נצרך מאוד וכמעט ולא מצוי.

באהבה וברכת דרך צלחה, צוות הטיפוס הוא שלך.

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עגלת קניות0
אין מוצרים בעגלה
המשך להוספת פריט נוסף
0