הצגנו ארבעה קטגוריות של קשיים בלימוד גמרא, והצענו את פתרונן מתוך ספר הלימוד של ערכת "הטיפוס", והם ישמשו ככללים לכל הפרטים המרובים השייכים בלימוד הגמרא, אבל ממילא אם השגנו את ארבעתם השגהו את ידיעת לימוד הגמרא.
בענין ספר תרגול והכרת חכמי הפרק, נעשה היקש לענין המובא כאן, אם ספר הלימוד מאפשר לרכוש "דרך למידה נכונה" ו – "מיומנויות למידה" ועוד הרבה מעלות בלימוד, כל שכן אלו. בהצלחה.
סדר בסוגייא ובפרטיה
דף גמרא מקורי
אותיות גדולות ומאירות, לפסק ולחלק את מהלכי הסוגייא לפי סדר מהלכי המשא ומתן, להדגיש ולהבדיל בין כל פרטי המשא ומתן. נוח ומזמין לקרוא טקטס צבעוני, בכתב גדול וקריא. נבחין בקשיי הדף העמוס ובפתרונן על ידי הלמידה בערכה.
קושי:
- גודל אותיות קטן, צפיפות, בין השורות ובין המילים, כתיבה הגמ' רציפה ללא פיסוק, ועדיין, ללא אצבע על הטקסט אבד הנלמד.
- טקסט לא מזמין לקריאה, ללמידה, להבנה.
פתרון:
- חלוקה לקטגוריות לימוד, וכל קטגורייא קיבלה: גופן הניתן לקריאה / רווחים בין מילים ושורות / פיסוק במהלכי הסוגייא / צבע / סימון, העוזרים ללומד להתמקד ולהתמצא בדברי הגמרא / רש"י / הסבר ועוד.
- טקסט מזמין לקריאה, ללמידה ולהבנה.
ללמוד לפי סדר
לכל דבר בעולם יש סדר, כגון בתהליכי הגדילה, הרי ודאי שלא נבקש מתינוק ללכת או לדבר, בעוד שידוע לנו שיש את הגיל המשוער לכל דבר, והכל הולך לפי סדר. נבחין בסדר לימוד הגמ' הבסיסי: בקשיים ובפתרונן על ידי הלמידה בערכה.
קשיים בסיסיים:
- הגמרא בנויה על הרבה ידיעות קודמות, מפסוקי תנ"ך, ממשניות, נושאי הדיון בסוגיות, לכן חייב לדעתם לפני שניגשים ללימוד הסוגייא.
- לתרגם את המילים או המושגים מארמית לעברית.
- לקרוא את המשפט והבעתו בצורה הנכונה.
- להבין את מהלך הסוגייא בראשי פרקים.
פתרון הקשיים:
- הקדמות לכל אחד ממרכיבי הסוגייא.
- ביאורי מילים לכל הסוגיות ועלון מושגים נרחב.
- סימני פיסוק.
- הסבר פרטי הסוגייא לפי מהלכי המשא ומתן התלמודי.
דיוני הגמרא מורכבים
המשא ומתן בין האמוראים מורכב מאוד, זה מקשה זה מתרץ. זה מביא ראיה זה סותרו, מהמהלכים הקלים בערך ועד הקשים במיוחד, וצריך להכיר את כולם לפי סדר הלימוד. נבחין בחלק מהקשיים ובפתרונן על די הלמידה בערכה.
קשיים:
- מורכבות המשא ומתן.
- אי הכרת הנושא עליו נשענת הסוגייא או פרטיה.
- לשון הגמ' תמציתית, במילה שניים נכנסת הבנה של משפט או יותר.
- הכרת מהלכים בסיסיים אשר מופיעים בלשון אחרת עם אותה משמעות, כגון: לשאלה, יש כמה מילים המייצגות אותה וכן לתשובה או לסתירה.
- זיכרון פרטים מרובים במהלכי הסוגייא, וחזרה עליהם לשינון.
פיתרון:
- פירוק והפשטת הסוגייא לחלקי המשא ומתן.
- הקדמות לכל סוגייא או לפרטים מתוך הסוגיות.
- השלמת מילים אלו במשפט או לפי צורך הבנת הענין בהסבר אשר מוביל את הלומד להכיר ולדעת כל לשון ולשון בגמרא להיכן לשייכה.
- הכרת המונחים הבסיסיים בעלון מושגים המחלק את המהלכים לפי עניינם, ההסבר מתמקד בהכרת מהלכי ודרך הלימוד ולא רק בהסבר קולע לפרטי הסוגייא.
- יש סיכום משני או סופי / טבלאות סיכום / מסקנות, למהלכי הסוגייא, אשר התימצות בהם מסייע אחרי למידה נכונה, לזכור את כל מהלכי ופרטי הסוגייא.
חייב לקרוא ולהבין רש"י
נתאר לעצמינו לימוד ללא הבנת רש"י, האם אפשר בכלל ללמוד גמרא ללא רש"י! רש"י כדוגמת קריאת והבנת הגמ', כמעט ואין שוני! מדוע? לא מכיר את צורת הכתב הזו, צריך להתאמן, ויש גם ברש"י מילים בארמית הדומים לכל כללי המשא ומתן התלמודי. נבחין בחלק מהקשיים ובפתרונן על ידי הלמידה בערכה.
קשיים:
- קריאת כתב רש"י.
- מילים בארמית.
- רש"י כגמרא, לשון מתומצת, הבנת פירוש רש"י והקשרו לסוגייא ולמהלכיה.
פיתרון:
- ביאור רש"י נמצא בסמוך לדברי הגמרא, בכתב עברי וקריא, הרי ללא הבנת רש"י אי אפשר.
- מילים בארמית מבוארות ליד כל מילה או צמד מילים, ומשלימות הביאור בשפתינו אנו.
- הסבר הסוגייא מסתמך על ביאור רש"י, וכשאין פירוש לרש"י על ענין מסויים, ההסבר פותח את הצוהר להבנת הסוגייא.