עניינו של התלמוד: ללמוד ולהביא אל בית אוצר שכלו וליבו כמה שיותר לימוד תורה שבעל פה וגמרא בפרט הכולל: לימוד הגמרא / משנה / מפרשים / ראשונים ואחרונים.
כאשר אדם לומד גמרא ומבינה לאשורה, ברורה היא לו ומסודרת להפליא, יש לו הנאה בחוש ממש מעצם הלימוד כמו לכל בעל תאווה בעת מילוי תאוותו, ויותר מכך, נוסף אצלו צימאון גדול והנאה יתירה על הנאתו. [לב אליהו]
רצון, חפץ והשתוקקות הם ההתחלה
מלמד אותנו רבא במסכת עבודה זרה דף יט. – כלל ראשון לפני שניגשים ללמוד גמרא, והוא: לעולם ילמד אדם תורה במקום שליבו חפץ. רבא למד זאת מהפסוק: "כי אם בתורת ה' חפצו". [תהילים א,ב]
מהיכן ירכוש לו האדם רצון וחפץ ללמוד תורת ה' שעיקרה הוא בלימוד הגמרא? בפסוק הקודם כתוב: "אשרי האיש אשר לא הלך בעצת רשעים ובדרך חטאים לא עמד ובמושב לצים לא ישב", ורש"י מבאר לנו כך: הא למדת שמושב הלצים מביאו לידי ביטול תורה!
כלל גדול מרגישים ברש"י: החפץ והרצון ללמוד גמרא, לא מגיע בדרך נס ופלא אלא ככל שאנו מתרחקים מהדברים שהם ההיפך מלימוד תורת ה' בכלל וגמרא בפרט, ונתחיל בקטנה ללמוד גמרא, נקבל חשק ורצון מתחדש כל רגע לרכוש ידע בתורת ה'.
כל אחד חפץ ורוצה ללמוד גמרא
ככל דבר שאדם עושה ומוצא בו את משאלות ליבו, הן ברווח כספי, הן בסיפוק עצמי והן בשאר המישורים, הצלחה זו מביאה אותו לרצות עוד מאותו ענין ולהתעצם בו ולא להסתפק במועט.
רש"י הבהיר לנו בפשטות שאם נכנס לתוך לימוד הגמרא אפילו לזמן מועט, נקבל עוד חשק וכך הלאה עד שנהנה מלימוד תורת ה' בחשק ותשוקה רבה.
קושי בא לבחון אותנו
אמנם כדי לקבל את החשק שכולנו מתאווים לו, צריך לבדוק את הקשיים שניתקל בהם בבואנו ללמוד גמרא, והם: מורכבות דף הגמרא, שפת הארמית ומושגיו המופשטים, סגנון המשא ומתן של הגמרא ועוד.
יכול להיות שלומד גמרא יאמר לנו שהוא יודע ללמוד, יש רבים שזה פשוט להם, אבל אם נתבונן באמת, אפילו הוא עוד לא שם לב שהוא מדקלם טוב את הסוגייא ללא הבנתה כלל, לימוד גמרא בצורה הזו אינה ממלאת את הלומד בהנאה, הבנה, שמחה, התעלות וסיפוק עצמי שממנו הוא יחפוץ בעוד.
לימוד גמרא צריך היגיון בריא
נחזור להתבונן בפסוק: "כי אם בתורת ה' חפצו", מהיכן נרכוש את הכלים המתאימים שיניעו אותנו לחפץ, תשוקה ורצון ללמוד גמרא? צוות "הטיפוס הוא שלך" עבדו קשה על מנת לפתור את הבעיות הלוגיסטיות של כל לומד גמרא בין אם מתחיל או מתקדם ולהרים את אחוזי הצלחתו בלימוד הגמרא, פיתוח ערכות הלימוד מאפשרות ללומד הגמרא לרכוש את אסטרטגיית לימוד הגמרא ואת מיומנויות הלמידה הנותנות לו הרגשה של לימוד טוב עם רכישת דרך נכונה המאפשרת לו לחזק את החפץ והרצון להמשיך בלימוד גמרא מוצלח, מובן, ברור והתעלות עצמאית עם ביטחון אמיתי "אני לומד גמרא באמת".
הצלחת תינוקות של בית רבן
בוא נתאר לנו ילד בכיתה ד' אשר לומד פרק "אלו מציאות" מתוך דפי גמרא מקוריים, האם נוכל לומר שיש לו יכולת להשיג דבר זה?! הלא בכיתות גבוהות יותר מצבם לא בדיוק קל כאשר הלימוד מתרכז בדפי גמרא רגילים!
יותר מזה: בחור רוצה בגיל מסויים ללמוד גמרא, היכן ימצא את הכלים המתאימים? כבר ראינו הרבה שמשוועים ומשתוקקים כל כך להכנס לעולם התלמוד ואין באפשרותם, עד שלפעמים אומרים לעצמם כנראה איני שייך או לא נולדתי לללמוד גמרא! סליחה מכבודם, צוות "הטיפוס הוא שלך" לא חסך מעצמו זמן ואנרגייה וגם ממון רק לעזור, לסייע, לטוות את הדרך לכל אחד שחפצו ללמוד גמרא, ובעזרת לימוד בערכות הגמרא גם אני וגם אתה נתחיל או נתקדם בהצלחה מרובה ונהיה לומדי הגמרא הטובים בעולם.
נס ההיגיון
אחרי שרכשנו דרך בלימוד גמרא ברור ומסודר, המחולק למקטעים עם כתב קריא וברור, ביאורי מילים לכל מקטע, עלון מושגים לרכישת מושגי יסוד בלימוד הגמרא, רש"י בכתב קריא והארמית שבתוכו מבוארת, הסבר ברור המדגיש את כל שלבי המשא ומתן התלמודי, תימצות הסוגייא בסיכום / טבלה ועוד מגוון רחב של מיומנויות למידה המאפשרות ללומד לרכוש דרך בלימוד הגמרא.
נשיג לעצמינו את המשך הפסוק: "ובתורתו יהגה יומם ולילה", רש"י מבאר לנו: כל לשון הגה, בלב הוא, כמו שכתוב "והגיון ליבי" [תהילים יט], ומוסיף המצודת ציון: לשון הגה, פעם משמש ענין מחשבה כמו שכתוב "והגיון ליבי" ופעם משמש ענין דיבור כמו שכתוב "ולשוני תהגה" [תהילים לה]
כן מצינו שנצטווה יהושע: "לא ימוש ספר התורה מפיך, והגית בו יומם ולילה וכו'", ומבאר רש"י: והתבוננת בו.
נאמץ את ההיגיון בלימוד הגמרא
ההיגיון מוסיף לנו בהירות לחשיבתינו.
לוגיקה / טכניקה בלימוד גמרא מעצב לנו את דרכנו בלימודה, משום כך חשוב להבינה היטב במשא ומתן התלמודי, דוגמא לענין: יש סתירה בין משנה לברייתא, ההיגיון אומר שיש שוני בין המקרים וכל אחת מהן עוסקת באופן אחר. לכן חשוב מאוד לעבד את תבונתינו ובכך לימוד הגמרא הופך למאיר עיניים, ומקדם אותנו בחפץ ורצון לדלות מפרד"ס התורה הנמצא בגמרא את ידיעת ה'.
סיוע לאחרים ולא למנוע
מלמד אותנו רבי חייא בר אבא בשם רבו רבי יוחנן: כל המונע מתלמידו לשמשו, הרי הוא כמונע ממנו חסד. מוסיף רב נחמן בר יצחק ואומר: המונע מתלמידו לשמשו, פורק ממנו יראת שמיים.
מצינו בגמרא מסכת סוטה כב. – אדם שלמד מקרא [תנ"ך] ושנה משנה ולא שימש תלמידי חכמים, אין ללמוד ממנו. מבאר רש"י: לא שימש תלמידי חכמים, ללמוד את הסברה וטעמי הגמרא על המשנה ואין תורתו על בורייה, שהרי על ידי הטעמים והסברות יש חילוקים בהלכות השונות.
יוצא לנו מכל האמור: חובת ההורה, המלמד, המנהל וכל אחד שמופקדים בידו ילדי ישראל והתווית דרכם, לא לחסוך מהגדיים הקטנים ולאפשר להם ללמוד ככל מקצוע אחר שנלמד מספרים הן לימוד והן עבודה ותרגול, הרי ידוע שהוצאת לימוד תורה לבניו באים בסעייתא דשמיא וככל שאדם מרבה בכלים ללמידת הגמרא כך מוסיפים לו משמיים ומצליחים את לימוד בניו.
ערכה הפותחת הבנה לכל הספרים
ערכות לימוד גמרא "הטיפוס הוא שלך" מספקות לכל לומד גמרא מתחיל ומתקדם, בהירות בלימודו ומפתחת את מחשבתו לרכוד דרך בלימודו גמרא הגיוני ולא בכאילו. כתוצאה מהבנת לימודו והתקדמותו, כל ספר בספרייה הפרטית ניתן להבנה משום שהבסיס לכל היא הגמרא, יהי רצון שנהיה מהזוכים אמן.