סנהדרין

השם "סנהדרין" הוא מלשון יוונית, ומובנו "מועצת זקני העם", לפי הברטנורא נקראים כך הדיינים על שם הנוטריקון, סנהדרין – שונא הדרת פנים בדין.

כך כותב הרמב"ם: בית הדין הגדול שבירושלים, הם עיקר תורה שבעל פה, והם עמודי ההוראה ומהם חוק ומשפט יוצא לכל ישראל, ועליהן הבטיחה התורה, שנאמר: "עַל פִּי הַתּוֹרָה אֲשֶׁר יוֹרוּךָ", (דברים יז, יא) וזו מצות עשה.

וכל המאמין במשה רבינו ובתורתו, חייב לסמוך מעשה הדת עליהן ולהישען עליהם. (הלכות ממרים פ"א ה"א)

סמיכה וסמכות לדון

סמיכה משמעותה, מינוי חכמי העם לדון ולהורות בכל ענייני הדת, כגון בדיני חבלות, קנסות, נפשות ועוד.

הנסמך שהוסמך על ידי חכם שכבר מוסמך, נקרא בשם זקן (בזמן אנשי כנסת הגדולה), או בשם רבי בארץ ישראל, ובבבל נקרא רב (בזמן התנאים והאמוראים).

כך כותב הרמב"ם: אחד בית דין הגדול ואחד סנהדרין קטנה או בית דין של שלושה, צריך שיהיה אחד מהן סמוך מפי הסמוך, ומשה רבינו סמך יהושע ביד, שנאמר: "וַיִּסְמֹךְ אֶת יָדָיו עָלָיו וַיְצַוֵּהוּ", (במדבר כז, כג) – וכן השבעים זקנים משה רבינו סמכם ושרתה עליהן שכינה, ואותן הזקנים סמכו לאחרים, ואחרים לאחרים, ונמצאו הסמוכים איש מפי איש עד בית דינו של יהושע ועד בית דינו של משה רבינו.

ואחד הנסמך מפי הנשיא או מפי אחד מן הסמוכין, אפילו לא היה אותו סמוך בסנהדרין מעולם. (הלכות סנהדרין והעונשין המסורים להם פ"ד ה"א)

אנשי כנסת הגדולה

בתחילה כשנבנה בית המקדש, היו בית הדין הגדול יושבין בלשכת הגזית, שהייתה בעזרת ישראל וכו', וּכְשֶׁנִּתְקַלְקְלָה הַשּׁוּרָה, גלו ממקום למקום, 

ולעשרה מקומות גלו, וסופן לטבריא, ומשם לא עמד בית דין גדול עד עתה. וקבלה היא, שבטבריא עתידין לחזור תחילה ומשם נעתקין למקדש. (הלכות סנהדרין והעונשין המסורים להם פי"ד הי"ב)

ארבעים שנה קודם חורבן בית שני, בטלו דיני נפשות מישראל אע"פ שהיה המקדש קיים, מפני שגלו הסנהדרין ולא היו שם במקומן במקדש. (שם הי"ג)

מעלת אנשי הסנהדרין

כך כותב הרמב"ם: אין מעמידין בסנהדרין, בין בגדולה ובין בקטנה אלא אנשים חכמים ונבונים, מופלגין בחכמת התורה, בעלי דעה מרובה.

יודעים קצת משאר חכמות, כגון רפואות וחשבון ותקופות ומזלות ואצטגנינות ודרכי הַמְעוֹנְנִים וְהַקּוֹסְמִים וְהַמְכַשְּׁפִים וְהַבְלֵי עֲבוֹדָה זָרָה וכיוצא באלו, כדי שיהיו יודעים לדון אותם.

ואין מעמידין בסנהדרין אלא כהנים לויים וישראלים המיוחסים הראויים להשיא לכהונה, שנאמר: "וְהִתְיַצְּבוּ שָׁם עִמָּך", (במדבר יא, טז) בדומים לך בחכמה וביראה וּבְיַחַס. (הלכות סנהדרין והעונשין המסורים להם פ"ב ה"א)

עוד מוסיף הרמב"ם: בית דין של שלושה, אע"פ שאין מדקדקין בהם בכל אלו הדברים, צריך שיהא בכל אחד מהם שבעה דברים, ואלו הם: חכמה וענוה ויראה ושנאת ממון ואהבת אמת ואהבת הבריות ובעלי שם טוב, וכל אלו הדברים מפורשים הם בתורה, הרי הוא אומר:

"אֲנָשִׁים חֲכָמִים וּנְבֹנִים" (דברים א, יג) הרי בעלי חכמה.

"וִידֻעִים לְשִׁבְטֵיכֶם", אלו שרוח הבריות נוחה מהם, ובמה יהיו אהובים לבריות? בזמן שיהיו בעלי עין טובה ונפש שפלה וחברתן טובה ודיבורן ומשאן בנחת עם הבריות, ולהלן הוא אומר: "אַנְשֵׁי חַיִל" (שמות יח, כא) אלו שהם גיבורים במצוות ומדקדקים על עצמם וכובשין את יצרן עד שלא יהא להם שום גנאי ולא שם רע ויהא פירקן נאה.

ובכלל אנשי חיל, שיהיה להם לב אמיץ להציל עָשׁוּק מִיַּד עוֹשְׁקוֹ, כענין שנאמר: "וַיָּקָם משֶׁה וַיּוֹשִׁעָן", (שמות ב, יז) ומה משה רבינו עָנָו אף כל דַּיָּן צריך להיות עָנָו.

"יִרְאֵי אֱלֹהִים", (שמות יח, כא) כְּמַשְׁמָעוֹ. "שֹׂנְאֵי בָצַע", אף ממון שלהם אינן נבהלין עליו, ולא רודפין לקבץ הממון, שכל מי שהוא נבהל לַהוֹן חֶסֶר יְבוֹאֶנּו.

"אַנְשֵׁי אֱמֶת", שיהיו רודפין אחר הצדק מחמת עצמם בדעתם, אוהבים את האמת ושונאין את הֶחָמָס ובורחים מכל מיני  הֶעָוֶל.

העובר על דברי הסנהדרין

כך כותב הרמב"ם: כל מי שאינו עושה כהוראתם של הסנהדרין עובר בלא תעשה, 

שנאמר: "לֹא תָסוּר מִכָּל הַדָּבָר אֲשֶׁר יַגִּידוּ לְךָ יָמִין וּשְׂמֹאל", (דברים יז-יא) ואין לוקין על לאו זה, מפני שניתן לאזהרת מיתת בית דין, שכל חכם שֶׁמּוֹרֶה ההיפך מדברי הסנהדרין מיתתו בחנק, שנאמר: "וְהָאִישׁ אֲשֶׁר יַעֲשֶׂה בְזָדוֹן וְגוֹ", (דברים יז-יב)

בין אם יחלוק בדברים שלמדו אותן מפי השמועה, והם תורה שבעל פה, – ובין בדברים שלמדו אותם מפי דעתם באחת מן המידות שהתורה נדרשת בהן (בא לומר, שיש שלוש עשרה דרכים המשמשות את חכמים להסיק דברים מן התורה גם כשאינם כתובים במפורש) ונראה בעיניהם שדבר זה הוא כך, – ובין בדברים שעשאום סייג לתורה ולפי מה שהשעה צריכה והן הגזרות והתקנות והמנהגות.

כל אחד ואחד מאלו השלושה דברים, מצות עשה לשמוע להם, והעובר על כל אחד מהן עובר בלא תעשה, וזה נדרש מהפסוק: "עַל פִּי הַתּוֹרָה אֲשֶׁר יוֹרוּךָ", (דברים יז, יא) אלו התקנות והגזרות והמנהגות שֶׁיּוֹרוּ בהם לרבים כדי לחזק הדת ולתקן העולם, ועל המשפט אשר יאמרו אלו דברים שילמדו אותן באחת מן המידות שהתורה נדרשת בהן, מכל דבר אשר יגידו לך, זו הקבלה שקיבלו איש מפי איש. (הלכות ממרים פ"א ה"ב)

כך ביארו רש"י והרמב"ן על הפסוק: "עַל פִּי הַתּוֹרָה אֲשֶׁר יוֹרוּךָ": חכמי הסנהדרין הם המוסמכים לבאר את דברי התורה, הם הפרשנים אשר אני נותן להם סמכות לקבוע, ונתתי את התורה על דעתם, ומה שאמרו לך הוא הנכון, (מקום ישיבת הסנהדרין בירושלים).

ממשיך הרמב"ם לבאר: א. דברי קבלה, אין בהן מחלוקת לעולם, וכל דבר שתמצא בו מחלוקת, בידוע שאינו קבלה ממשה רבינו.

ב. ודברים שלמדים מן הדין, אם הסכימו עליהן בית דין הגדול כולן, הרי הסכימו, – ואם נחלקו בהן, הולכין אחר הרוב ומוציאין הדין אחר הרבים.

ג. וכן הגזרות והתקנות והמנהגות, אם ראו מקצתן שראוי לגזור גזירה או לתקן תקנה או שֶׁיָּנִיחוּ הָעָם הַמִּנְהָג הַזֶּה, וראו מקצתן שאין ראוי לגזור גזירה זו ולא לתקן תקנה זו ולא להניח מנהג זה, נוֹשְׂאִין וְנוֹתְנִין אלו כנגד אלו והולכין אחר הרוב ומוציאין הדבר אחר הרבים. (שם ג)

בזמן שיש סנהדרין

כשהיה בית דין הגדול קיים, לא הייתה מחלוקת בישראל, 

אלא כל דין שנולד בו ספק לאחד מישראל, שואל לבית דין שבעירו, אם ידעו אמרו לו, אם לאו, הרי השואל עם אותו בית דין או עם שלוחיו, עולין לירושלים ושואלין לבית דין שבהר הבית, אם ידעו, אמרו לו, אם לאו, הכל באים לבית דין שעל פתח העזרה, אם ידעו אמרו להם, ואם לאו, הכל באים ללשכת הגזית לבית דין הגדול ושואלין.

אם היה הדבר שנולד בו הספק לכל, ידוע אצל בית דין הגדול, בין מפי הקבלה בין מפי המידה שדנו בה, אומרים מיד.

אם לא היה הדבר ברור אצל בית דין הגדול, דנין בו בשעתן, ונושאין ונותנין בדבר עד שיסכימו כולן – או יעמדו למנין, וילכו אחרי הרוב, ויאמרו לכל השואלים, כך הלכה והולכין להם.

משבטל בית דין הגדול, רָבְתָה מחלוקת בישראל, זה מטמא ונותן טעם לדבריו, וזה מטהר ונותן טעם לדבריו, זה אוסר וזה מתיר. (שם ד)

מה עושים משבטלה הסנהדרין?

שני חכמים או שני בתי דינין שנחלקו שלא בזמן הסנהדרין או עד שלא היה הדבר ברור להן, בין בזמן אחד בין בזה אחר זה, אחד מטהר ואחד מטמא אחד אוסר ואחד מתיר, אם אינך יודע להיכן הדין נוטה, בְּשֶׁל תּוֹרָה הַלֵּךְ אַחַר הַמַּחְמִיר בְּשֶׁל סוֹפְרִים הַלֵּךְ אַחַר הַמֵּקֵל. (שם ה)

כלומר: משבטלה סנהדרין, יש לנו את דברי התורה שבעל פה (גמרות) אשר מהם יוצאת הפסיקה ההלכתית, כמו שכתב הרמב"ם, וזו ההנחיה עד שנזכה בעזה"י לסנהדרין ולקביעתם.

גדר האפיקורוס

כך כותב הרמב"ם: מי שאינו מודה בתורה שבעל פה, אינו זקן ממרא האמור בתורה, אלא הרי זה בכלל הָאֶפִּיקוֹרוֹסִין, ומיתתו בכל אדם. (הלכות ממרים פ"ג ה"א)

מאחר שנתפרסם שהוא כופר בתורה שבעל פה, מורידין אותו ולא מעלין, והרי הוא כשאר כל האפיקורוסין והאומרים אין תורה מן השמיים והמוסרים והמומרים (להכעיס), שכל אלו אינם בכלל ישראל ואין צריך לֹא לְעֵדִים וְלֹא הַתְרָאָה וְלֹא דַּיָּנִים, אלא כל ההורג אחד מהם, עשה מצוה גדולה והסיר המכשול. (שם ב)

במה דברים אמורים? באיש שכפר בתורה שבעל פה במחשבתו ובדברים שנראו לו, והלך אחר דעתו הַקַּלָּה וְאַחַר שְׁרִירוּת לִבּו, וכופר בתורה שבעל פה תחילה כצדוק ובייתוס וכן כל התועים אחריו.

אבל בְּנֵי הַתּוֹעִים האלה ובני בניהם שהדיחו אותם אבותם ונולדו בין הַקָּרָאִים וגידלו אותם על דעתם, הרי הוא כְּתִינוֹק שֶׁנִּשְׁבָּה ביניהם וגידלוהו ואינו זריז לאחוז בדרכי המצוות, שהרי הוא כְּאָנוּס, ואע"פ ששמע אחר כך שהוא יהודי, וראה היהודים ודתם, הרי הוא כאנוס שהרי גידלוהו על טעותם, כך אלו שאמרנו הָאוֹחֲזִים בְּדַרְכֵי אֲבוֹתָם הַקָּרָאִים שֶׁטָּעוּ, לפיכך ראוי להחזירם בתשובה ולמושכם בדברי שלום עד שיחזרו לאיתן התורה. (שם ג)

עגלת קניות0
אין מוצרים בעגלה
המשך להוספת פריט נוסף
0