כל התורה ניתנה בסיני

כבר במסכת ברכות, הראשונה בסדר לימוד הגמרא.

מלמדנו רבי לוי בר חמא שאמר בשמו של רבי שמעון בן לקיש: מה בא ללמד הפסוק: "וַיֹּאמֶר יְהֹוָה אֶל מֹשֶׁה, עֲלֵה אֵלַי הָהָרָה וֶהְיֵה שָׁם, וְאֶתְּנָה לְךָ אֶת לֻחֹת הָאֶבֶן וְהַתּוֹרָה וְהַמִּצְוָה אֲשֶׁר כָּתַבְתִּי לְהוֹרֹתָם" [שמות כד,יב]

  • לֻחֹת הָאֶבֶן: אלו עשרת הדברות.
  • וְהַתּוֹרָה: זה מקרא [לפי שמצוה לקרות בתורה], והם חמשה חומשי תורה.
  • וְהַמִּצְוָה: זו משנה. העוסקת בהוראת המצווה.
  • אֲשֶׁר כָּתַבְתִּי: אלו נביאים וכתובים.
  • לְהוֹרֹתָם: זה גמרא. העוסקת בפירוש סברת וטעמי המשניות וממנה יוצאת הלכה פסוקה.

פסוק זה בא ללמד, שכולם: עשרת הדברות, תורה, נביאים, כתובים, משנה וגמרא ניתנו למשה מסיני. יש מהם שנמסרו בכתב ויש שנמסרו בעל פה למשה רבינו, ומשה מסרה וכו'. [אבות א,א]

ללמד בנו תורה

למדנו בברייתא: האב חייב למול את בנו, ואם הוא בכור חייב לפדותו [פדיון הבן], חייב ללמדו תורה, ולהשיאו אשה, וללמדו אומנות, ויש אומרים ללמדו לשחות במים שלא יסתכן.

מהיכן למדנו שהאב חייב ללמד את בנו תורה? בפרשת "והיה אם שמוע וכו'", הכוללת את קיום המצוות, נצטווה האב בפרט על לימוד בנו תורה, כמו שכתוב: "וְלִמַּדְתֶּם אֹתָם, אֶת בְּנֵיכֶם, לְדַבֵּר בָּם, בְּשִׁבְתְּךָ בְּבֵיתֶךָ וּבְלֶכְתְּךָ בַדֶּרֶךְ וּבְשָׁכְבְּךָ וּבְקוּמֶךָ", ומדובר בדברי תורה.

והיכן למדנו שכאשר אביו, מכל מיני סיבות לא לימדו תורה, שהוא עצמו חייב ללמוד תורה כשיגדל? מכך שכתוב: "וַיִּקְרָא מֹשֶׁה אֶל כָּל יִשְׂרָאֵל וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם, שְׁמַע יִשְׂרָאֵל אֶת הַחֻקִּים וְאֶת הַמִּשְׁפָּטִים אֲשֶׁר אָנֹכִי דֹּבֵר בְּאָזְנֵיכֶם הַיּוֹם וּלְמַדְתֶּם אֹתָם וּשְׁמַרְתֶּם לַעֲשֹׂתָם" [דברים יא,יט]

קנין תורה

למד רב תחליפא אחיו של רבנאי חוזאה.
כל מזונותיו של אדם קצובים לו מראש השנה ועד יום הכיפורים, חוץ מהוצאת שבתות והוצאת יום טוב, והוצאת בניו לתלמוד תורה, שבאלו, יכול להוציא הרבה, מכיוון שאין הם כלולים בהוצאותיו השנתיות, והכל לפי מה שרגיל הוא להוציא עבורם, כך ממציאים לו מן השמיים, אם פחת פוחתין לו, ואם הוסיף מוסיפין לו. [ביצה טז.]

שומעים אנו מכאן.
ככל שישקיע האדם בממונו, להוצאות בניו ללימוד התורה, יוסיפו לו מן השמיים, ומסתם שגם ההצלחה בלימוד בניו לא תאחר, משום שהכל לפי ההשקעה.

לזכות בזכות

גם כאשר יכולותיו של אדם לעסוק בתורה הם מועטים, מכל מיני סיבות.
וזיכהו ה' יתברך בממון, יכול לזכות לעתיד לבוא לחכמה, על ידי שמזכה אחרים היכולים ומסוגלים ללמוד יותר תורה, וכל שכן תינוקות של בית רבן.

כך מלמדינו רבי יוחנן
כל מי שדואג ומטיל מלאי של ממון, לכיס של תלמידי חכמים, זוכה ויושב בישיבה של מעלה, שנאמר: "כי בצל החכמה בצל הכסף", מכיוון שמהנה בכספו תלמידי חכמים, הרי הוא נכנס במחיצת החכמה. [פסחים נג:]

אמר ריש לקיש משמו של רבי יהודה הנשיא.
אין העולם מתקיים אלא בשביל הבל פיהם של תינוקות של בית רבן. שאל רב פפא את אביי התורה שלי ושלך מה היא? אמר לו אביי: אינו דומה הבל שיש בו חטא, להבל שאין בו חטא. [שבת קיט:]
עגלת קניות0
אין מוצרים בעגלה
המשך להוספת פריט נוסף
0