הקדמה ללימוד גמרא – מדריכים וחומרי עזר

לימוד גמרא למתחילים ומתקדמים עם הסבר ברור להכרת: לשון ומבנה התלמוד, פירוש רש"י, הלכה היוצאת מהתלמוד, בכדי לרכוש יכולת לימוד גמרא לבד באופן עצמאי.

רב לומד גמרא

כולם לשיטת רבי עקיבא

ציון רבי עקיבא - טבריה

התנא רבי עקיבא כשהגענו לכתוב תולדות האיש הפלאי הזה, כל אשר נעמיק יותר, נתפלא הפלא ופלא אלף פעמים, וגם אז, לא נגיע אף לחצי שבחו של הדגול מרבבה הלזה. אך ההשגחה העליונה שגזרה שיחרב בית מקדשינו ושינטל כבוד מבית חיינו,

חשיבות סדר דף גמרא לילד

ילדים לומדים גמרא - עם ערכת אלו מציאות

חשוב לדעת לימוד נכון של הלומד מקטנותו. היא תשתית בריאה להתעצם בידע חדש, מה שלא אפשרי כשהבסיס ללימודו הוא לקוי, עד שנאמר: "מעוות לא יוכל לתקון". מעלת סידור דף הגמרא סידור מהלכי הסוגייא בלימוד הגמרא. מאפשר קריאה נכונה בקצב נכון

דידקטיקה תלמודית

ילד המביע קושי בלימוד

איך להגדיר קושי! לומר שיש קושי ללמוד גמרא ללא הצבעה על הקשיים בפרטות, לא נשמע כל כך נכון. משל לאדם הרוצה להרים משטח כבד, האם נאמר שקשה לו! לא יתכן, משום שזה לא באפשרותו כלל, אבל אם ניתן את הכלי

לימוד גמרא למתחילים

ילד עם משקפת

יצירת דרך להתגבר על הקשיים כאשר נחשב את הקשיים שעומדים בפני לומד גמרא, נוכל לחשב את הדרך הנכונה וליתן כלים נכונים לפתירת הקשיים, כמאמר החכם: הכרת הבעיה חצי פיתרון. דף גמרא מקורי קשיי צורת דף גמרא צפיפות התוכן וכתיבתו ברצף,

רבינא

האמורא רבינא

עורך גמרא בבלי דור שישי לאמוראים, סתם רבינא המוזכר בגמרא הוא תלמיד חביר של ר' אשי. אף שר' אשי היה ראש הישיבה וכולם היו כפופים תחתיו, רבינא לקח חלק גדול בישיבתו ובסידור תלמוד בבלי ולפעמים ראינו שהוא בעצמו היה המכריע

מחבר גמרא בבלי

רב אשי מחבר תלמוד בבלי

רב אשי דור שישי לאמוראים. בערך 300 שנה מחורבן בית שני. ר' אשי בר שימי נצר מגזע ישישים חכמי תורה, עודנו צעיר לימים וכבר יצא לו שם, לאיש אשר רוח בו על כל חכמי התורה בני דורו ונתמנה לראש הישיבה

ממשה רבינו ועד דורנו

ממשה רבנו עד דורנו - מעמד הר סיני

סדר מסירת התורה כל מצוה שנתן הקב"ה למשה רבינו, נתנה לו אותה עם פירושה, הקב"ה היה אומר למשה המצוה ואח"כ אומר לו את פירושה ועניינה ואת כל מה שכולל ספר התורה. שנו חכמים בבריתא: כיצד למדו ישראל תורה שבעל פה

מסירת המשנה והגמרא

אב מוסר לבנו את המשנה והגמרא

חיבור המשנה והגמרא מימות משה רבינו ועד רבינו הקדוש לא חיברו חיבור שמלמדין אותו ברבים בתורה שבעל פה, אלא בכל דור ודור ראש בית דין או הנביא שהיה באותו הדור, כותב לעצמו זכרון השמועות ששמע מרבותיו והוא מלמד בעל פה

מוסרי התורה שבעל פה

סנהדרין השם "סנהדרין" הוא מלשון יוונית, ומובנו "מועצת זקני העם", לפי הברטנורא נקראים כך הדיינים על שם הנוטריקון, סנהדרין – שונא הדרת פנים בדין. כך כותב הרמב"ם: בית הדין הגדול שבירושלים, הם עיקר תורה שבעל פה, והם עמודי ההוראה ומהם

גמרא – תורת ה' תמימה

אסור להוסיף או לגרוע כתוב בתורה: "וְעַתָּה יִשְׂרָאֵל שְׁמַע אֶל הַחֻקִּים וְאֶל הַמִּשְׁפָּטִים אֲשֶׁר אָנֹכִי מְלַמֵּד אֶתְכֶם לַעֲשׂוֹת לְמַעַן תִּחְיוּ וּבָאתֶם וִירִשְׁתֶּם אֶת הָאָרֶץ אֲשֶׁר יְהֹוָה אֱלֹהֵי אֲבֹתֵיכֶם נֹתֵן לָכֶם" – "לֹא תֹסִפוּ עַל הַדָּבָר אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוֶּה אֶתְכֶם וְלֹא

הדרך להתחיל ללמוד גמרא

המלך תלמי מכריח חכם יהודי לתרגם את התורה שבכתב

גמרא למתחילים – סוד תושב״ע נתמקד בעזה"י בשלוש שאלות עיקריות בענין התורה בכללותה, והם: מדוע לא נמסרה התורה כולה בכתב? מה חשיבותה של תורה שבעל פה (גמרא)? מה מעניקה ערכת "הטיפוס הוא שלך" לכל דורש בלימוד הגמרא? כתיבת תורה שבכתב

דרך ישרה ללימוד גמרא

אדם מוצא דרך ישרה
לימוד הגמ׳ הינו מורכב אבל עם אסטרטגייה ודידקטיקה נכונה, לא רק שהלימוד נעשה אפשרי אלא הוא הופך להיות רצוני ומלהיב ביותר עד שקשה להפסיק את הנהנה מלימודו בקלות מרוב הגירויים והסקרנות לדעת עוד ועוד…

רבי יהודה בר אילעאי

רבי יהודה בר אילעי
תנא בדור שלישי לתנאים, סתם ר' יהודה במשנה ובברייתא שלא נזכר בשם אביו, הוא התנא ר' יהודה בר אלעאי, היה תלמיד מובהק של ר' אלעזר בן עזריה, ומחמשת תלמידיו של ר"ע. ואמר: הטעם שפניי קורנין מאור ושמחה! משום ש: "חָכְמַת

רבינו הקדוש – רבי יהודה הנשיא

מחבר המשניות
תנא בדור רביעי לתנאים, סתם רבי שכתוב במקור תנאי הוא ר' יהודה הנשיא, בנו של רבן שמעון בן גמליאל השלישי (סבו, רבן גמליאל דיבנה שהיה בזמן ר' יוחנן בן זכאי) אביו מזרע דוד ואימו מזרע בנימין. בן שלושים שנה נעשה

מחבר תלמוד ירושלמי

רבי יוחנן
ר' יוחנן היה בתקופת סוף התנאים ותחילת אמוראים, ונקרא תנא הוא ופליג, כלומר יש לו מעמד של תנא ויכול לחלוק על מקור תנאי.

שיטת רבי עקיבא בלימוד גמרא

ר
כשהיה רבי עקיבא בבית האסורין משום שהקהיל קהילות ולימד גמרא, הגיע אליו רבי שמעון בר יוחאי מבעד לסורגים, וביקש מר"ע שילמדו גמרא! אמר לו רבי עקיבא, איני יכול ללמדך, מכיון שחשש על חייו של ר"ש.

האמורא אביי (נחמני)

ציון האמורא אביי
אמר רבי יוחנן: אשרי מי שלא ראה את הוריו, מפני שאי אפשר לקיים מצוות כיבוד הורים ככל הצורך, ולכן אדם נענש בגללם, ורבי יוחנן אמר זאת, משום שהתייתם ולא ראה את הוריו כלל, וכאשר התעברה אימו מת אביו, וכאשר נולד

מצות התשובה היא מציאה

אדם מחזיר אבידה
במילה "מציאה" מצינו את האותיות, מצא – י-ה, ובמילה "השבת אבידה", מצינו את המילה "תשבה, מצוות השבת אבידה פותחת לנו דרך למצוות התשובה.

השקעה בלימוד גמרא

נתינת תרומה לתינוקות של בית רבן
ככל שישקיע האדם בממונו, להוצאות בניו ללימוד התורה, יוסיפו לו מן השמיים, ומסתם שגם ההצלחה בלימוד בניו לא תאחר, משום שהכל לפי ההשקעה.

קורות חייו של רב

תנא הוא ופליג
כמעט אין אחד בכל התנאים והאמוראים שזכו להכתב ולעמוד על תולדות ימי חייו כתולדות רב.
עגלת קניות0
אין מוצרים בעגלה
המשך להוספת פריט נוסף
0