האמונה שכל אחד יכול ללמוד גמרא תמיד מלווה אותנו, למרות שגם אנחנו נפגשנו עם הגמרא בסיטואציה לא נוחה / לא ברורה / מתסכלת, ואנחנו בטוחים שלקורא לא חסר מה להוסיף.
ללא אמונה זו לא היינו יוצאים לדרך רצופה של שנים שבועות וימים כלילות למרות כל האתגרים, בשביל כל יהודי החפץ לדעת ללמוד גמרא, וזה יכול להיות כל אחד מאיתנו. ברוך השם הצלחנו לא רק להאמין אלא להוריד אותה לעשייה, ומעכשיו עם ערכת "הטיפוס הוא שלך", כל יהודי מקבל את כל אסטרטגיות ומיומנויות הוראת הגמרא. בטוחים ומאמינים אנו בהרמת אחוזי ההצלחה של כל יהודי בלימוד הגמרא.

אחרי שמפרקים את הקושי מקבלים יש קו – דרך ישרה

נגדיר מהו קושי בכלל: קושי הוא דבר יחסי ומשתנה מאחד לאחד, יש שמתגבר על הקושי משום שיש לו את היכולת והכלים המתאימים, ויש שאין לו כלל אפשרות מכיון שאין ביכולתו או שאין לו את הכלים לכך. בגדול, קושי נמדד אצל כולנו כך: כל דבר שמפריע לי להשיג את מבוקשי.
נגדיר מהו קושי בלמידה: כל דבר שמפריע לי לרכוש ידע או מיומנויות חדשים.

איך נמדד קושי בלמידה?

כדי לקבוע ולומר שיש קושי בלמידה בכלל ובגמרא בפרט, נשאל קודם: האם מיצינו את כל אסטרטגיות והמיומנויות למידה בהוראת הגמרא, על מנת שנוכל להצביע על הקשיים?! או שנאמר: שחוסר ההוראה בא ממני כי אני לא מספיק חכם ונבון?!

נראה לומר: קושי נמדד כשיש לי יכולת או כלים לפיתרון הקשיים ואני מוכן להתמודד ולפותרן. אבל כשאין לי יכולת או כלים להתמודד מול הקשיים, לא קשה לי אלא אין לי את היכולת כלל, וההתאמצות בזה נועדה לכישלון גמור.

אבל כאשר יש לי את היכולת והכלים המתאימים לפיתרון הקשיים אוכל להתמודד ולהצליח, ואם לאחר כל מאמציי לא הצלחתי, יוכל לבוא מאן דהוא ולהגדיר היכן הקושי שלי.
אחרי שהגדרנו את הקשיים בהוראת הגמרא, נוכל לבנות אסטרטגיית למידה, כלומר: את דרך פעולת הלמידה, כיוון שכאשר הבנו מה חסר לנו, אנו מתחילים להניע את עצמינו להגיע לפיתרון, ודרך ההגעה לפיתרון נקראת אסטרטגייה.

אסטרטגיה בהוראת הגמרא [ניהול הפעולה בראיית התמונה הכוללת]

 

אחרי שהבנו את כל הקשיים שנערמו בהוראת הגמרא, ניגש לאסטרטגייה, שהיא תוכנית פעולת הלמידה, הדורשת מאיתנו הכנת אוסף מסודר של הסוגייא, בדרך להגשמת המטרה / היעד / התכלית, שהיא: קריאת דף גמרא עם הבנה וידיעה גמורה.

 

לשם כך נצרכת האמונה, הכלים המתאימים, הפעלת מיומנויות קוגנטביות שונות, שיקול דעת רב ומדוייק על מנת שההצלחה תהיה מרבית עם כמה שפחות שגיאות, התגברות על מכשולים ואתגרים רבים בדרך להשיג את עקרונות הפעולה להגשמת החזון של כל אחד, שהוא: יכולת למידת גמרא באופן עצמאי.

 

ככל שהתכנון יעיל הוא מסייע לנו לצמצם ולהימנע משגיאות למידה בכלל ובעתיד.
הסדר הנכון של כל הפרטים והתיאום ביניהם, תוך פירוט שלבי הביצוע ויישומם בתכנון הלכה למעשה ללא פשרות וקיצורי דרך, האסטרטגייה הזו תמצא את דרכה להצלחת כולם מתוך אמונה שקיבלו תכנית מסודרת להפליא בדרך להצלחתם האישית והכללית, והוא: פרק לימוד בגמרא של "הטיפוס הוא שלך" שבו תכנית הלמידה מפורטת בכל שלב ושלב מא' ועד ת' יחד עם רכישת מיומנויות למידה מגוונות. [קישור לדוגמית לספר לימוד להורדה להתנסות]

 

כאשר נגדיר את המילה "דידקטיקה" נבין כמה ספר התרגול, מחזק שלב אחרי שלב את המיומנויות השונות שנרכשו בספר הלימוד.

 

דידקטיקה – תורת ההוראה [פיתוח גישה ושיטת הוראה יעילה]

 

מהות הדידקטיקה היא: למצוא דרכים מקסימליות להגשמת היעד בהוראה, לפתח גישות ושיטות הוראה על מנת להקנות ידע ללומד ולהכשירו ללמוד בכוחות עצמו, באמצעות פיתוח הקריאה, הכתיבה ומעבר לכך לרכוש מיומנויות של הבנת הנקרא והבעה בכתב, אסטרטגיית למידה ומיומנויות חשיבה.

 

אסור לחסוך בשום דרך וצורה אשר ביכולתם להביא את הלומד ליעד, והוא: לימוד גמרא בהבנה, השגה והנאה, כי זו היא תכלית התורה, הוראה כלומר: למידה נכונה המביאה למעשה נכון. [קישור לדוגמית להורדה להתנסות]

 

ערכות "הטיפוס הוא שלך" הם הפיתרון להוראה מתקנת לכל אתגרי לימוד הגמרא, על ידי שיטה מותאמת אישית לכל תלמיד היכול למצא את יכולותיו הטובות ולחזקם הן בהיבט השכלי והרגשי. הצלחה בלימוד הגמרא מרימה את כל תכונות הנפש ומסייעת לצמיחה בכל המישורים ובמיוחד הרוחניים.

עגלת קניות0
אין מוצרים בעגלה
המשך להוספת פריט נוסף
0